Podle průzkumu, který provádí krajské Centrum pro zdravotně postižené, je nebezpečná skoro třetina chodníků ve Zlíně. Trhliny a díry jsou například u zastávky na náměstí Práce či před bývalým sídlem okresního úřadu.

„Po takových úsecích se s vozíčkem skoro nedá jet a riziko úrazu hrozí také lidem, kteří chodí o berlích,“ zdůraznil jeden z handicapovaných Zlíňanů Roman Herink. I když ocenil nově budované komunikace pro pěší a cyklisty, na starších chodnících se podle něj vždy vyskytne nějaká překážka.

Vadou pohybového ústrojí trpí přes dva tisíce tři sta obyvatel Zlína, nejenom této skupině však vadí stav chodníků. Těžkosti s nimi měli také senioři z Domova důchodců na Burešově. „Několik lidí před vchodem dokonce upadlo, nic se jim ale naštěstí nestalo,“ uvedla ředitelka zařízení Zdeňka Drábková. Pro případ škod zapříčiněných špatným stavem místních komunikací je město pojištěno. Dotyčný chodník již magistrát opravuje.

Stále ovšem zůstává řada problematických míst. „V centru mi to připadá ještě vcelku udržované, ale u nás v Malenovicích je to katastrofa. Navíc není šance, že by se na tom něco změnilo,“ míní jedna z chodkyň Olga Gerichová.

V tom jí ale odporuje náměstek primátorky Miroslav Šenkýř (ODS). „Zrovna v tuto chvíli sedíme s tužkou v ruce nad dlouhodobým plánem oprav a budování nových chodníků, třeba právě v Malenovicích někde úplně chybí,“ naznačil. Tato oblast je podle Šenkýře už po značnou dobu podfinancovaná. „Kdybychom měli vyhovět všem požadavkům obyvatel, přišlo by to asi na šest set milionů,“ povzdechl si.

V majetku města je asi 250 km chodníků o výměře zhruba 450 000 metrů čtverečních. „Rekonstrukce se provádí postupně v závislosti na výši přidělených peněz. Orientační náklady na jeden metr čtvereční chodníku jsou patnáct set korun,“ podotkla mluvčí radnice Marie Masaříková.

„Odbor dopravy přijímá denně písemné i telefonické stížnosti občanů. Ale například na chodníku v Bartošově ulici podél parku byla koncem loňského roku opravena nejhorší místa. Také v Malenovicích se již letos na jaře opravily nejhorší závady,“ uvedla příklady vyslyšených připomínek.

Ti, jejichž požadavky dosud uspokojeny nebyly, musejí čekat. Rekonstrukce a stavby nových chodníků budou probíhat i v budoucnu. Kolik město nyní do této oblasti investuje či která místa přijdou na řadu nejdříve, se však podle Šenkýře zatím nedá říci.