„Minimálně rok, možná rok a půl, bude vyžadovat zavedení standardů a příprava a realizace zavedení jednotné karty, která by platila u všech velkých provozovatelů veřejné dopravy v kraji,“ sdělila jednatelka organizace Koordinátor veřejné dopravy zřízované Zlínským krajem Věra Fuksová.

Už zhruba dva roky si přitom alespoň autobusoví dopravci mezi sebou vlastní čipové karty, na které si cestující dobíjejí kredit, vzájemně uznávají. Výjimku prozatím tvoří pouze Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO), která systém čipových karet nevyužívá vůbec. To by se ale mohlo brzy změnit. „Rozhodneme se do konce září, vše závisí na tom, zda-li získáme dotaci z evropských peněz,“ poukázal ředitel DSZO Josef Kocháň. O jakou částku by se ve finále mělo jednat však zatím prozradit odmítl. „Nerad bych něco zakřikl,“ vysvětlil ředitel.

Ostatní autobusoví dopravci v kraji si systém vzájemného akceptování čipových karet pochvalují. „Jednou za měsíc je pak vše vyúčtováno ke spokojenosti všech zúčastněných,“ ozřejmil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

To je umožněno díky stejnému systému karet a odbavovacích zařízení, které společnosti provozující autobusovou dopravu v kraji využívají. Ty by ale rádi šly ještě dále. „Ideální by bylo i propojení s vlakovou dopravou, což by znamenalo větší komfort pro cestující a také lákadlo k ještě častějšímu využívání veřejné dopravy,“ přemítá Vladimír Dostál ze společnosti Krodos Bus.

Proti by nebyl ani obchodně technická náměstek generálního ředitele ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Jedná se ale o dlouhodobý proces, hned tak to nebude. Určitě to ale má pro cestující smysl, navíc vývoj jde pořád dopředu a doprava není výjimkou,“ poznamenal Kallus.

Pro České dráhy (ČD) by zavedení společného systému také nebylo novinkou. „Například v Praze se už jízdenky nahrávají v rámci Opencard. Je to ale otázka nastavení technických parametrů,“ sdělila včera stručně Deníku mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Pod záštitou Ministerstva dopravy se přitom začíná rozvíjet ještě ambicióznější projekt. „Jedná se o přípravu jednotné čipové karty s celostátní působností. Je ale nutné si uvědomit, že zde mluvíme o věci, která by mohla začít fungovat v rámci postupného zavádění v příštích letech,“ zdůraznila Věra Fuksová. Navíc zapojení jednotlivých krajů by podle jejích slov bylo zcela dobrovolné, takže by karta nakonec nemusela fungovat všude. „Ve Zlínském kraji ale na věci pracujeme,“ potvrdila Fuksová.

Ani v sousedním Olomouckém kraji tomu není jinak. „Vnímám tento záměr nesmírně pozitivně, zejména ve směru k zákazníkům. Třeba člověk ze Zlína studující v Praze by si nabil zlínský a pražský tarif a vesele by si mohl jezdit jen s jednou kartou,“ uvedla vedoucí oddělení integrovaného dopravního systému olomouckého krajského úřadu Radomíra Rečková.