Mince mají podobný průměr a hmotnost a automaty na ně reagují stejně.

Podle aktuálního kurzu má ale slovenská dvoukoruna hodnotu jen přibližně jedné koruny a šedesáti haléřů českých.

Například Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) proto chystá v automatech zpřísnění tolerance pro vhazované mince.

„Za týden nám takto vzniká škoda až deset tisíc korun. Slovenské mince od nás žádná česká směnárna nevezme a na Slovensku bychom za odvod velkého počtu mincí platili vysoký poplatek. Proto jsou pro nás slovenské dvoukoruny prakticky bezcenné a způsobují nám ztrátu,“ uvedla vedoucí ekonomického úseku DSZO Zdeňka Blümelová.

S podobnými obtížemi se potýká i majitel zlínské firmy, která provozuje nápojové automaty Miroslav Kafka. „To pásmo je na hraně. Snažíme se automaty nastavovat tak, aby slovenské dvoukoruny nepřijímaly,“ u­vedl.

Někteří řidiči házejí slovenské dvoukoruny i do zlínských parkovacích automatů. „Občas se něco objeví, zásadní problémy ale nemáme,“ sdělil ředitel Technických služeb Zlín František Kostelník.

Podle Jarmily Vlasákové z TS Zlín, která má parkovací automaty na starosti se je lidé pokoušeli v minulosti přelstít nejrůznějšími předměty.

„Házeli do parkovacích automatů různá plastová kolečka nebo kovové výlisky ze ZPS,“ doplnila zajímavost.

U automatů na jízdenky MHD mohou na záměnu mincí doplatit poctiví cestující. Například při platbě dvacetikorunou jim totiž může automat vrátit místo českých pětikorun právě slovenské dvoukoruny. „Takovou reklamaci nemůžeme uznat, protože neexistuje žádný způsob, jak to prokázat. Ve vnitřní paměti přístroje i omylem přijatá slovenská dvoukoruna figuruje jako česká pětikoruna,“ vysvětlila Blümelová.

Aby DSZO těmto případům zamezila, bude odborná firma, která přístroje vyrábí, zpřísňovat toleranci pro přijímání pětikorun. Podle vedení DSZO už automat slovenskou dvoukorunu nepřijme, ale bude se stávat, že v řadě případů odmítne i jen mírně opotřebovanou českou pětikorunu. Opatření má ale platit jen do konce roku, kdy Slovensko přejde na Euro.

„Omlouváme se cestujícím, kterým to způsobí nějaké potíže,“ dodala Blümelová s tím, že by mohl v budoucnu problém vyřešit bezhotovostní systém výdeje lístků.

DSZO provozuje ve Zlíně a Otrokovicích celkem 27 automatů na jízdenky. U cestujících jsou oblíbené a prochází jimi jedna třetina z tržeb za jednotlivé jízdné. „Jsou to velmi spolehlivé přístroje. Mají i dálkovou signalizaci poruch a naši technici dostávají informace o závadách v podobě SMS na své mobilní telefony, takže mohou přístroj rychle opravit,“ doplnil vedoucí údržby DSZO Antonín Červenka. Nový automat stojí 230 tisíc korun (bez DPH).

Martin Lavay