Čtyřiapadesát studentů zlínské Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati (UTB) a hradišťské Střední umělecko– průmyslové školy uplatnilo svou kreativitu na exkluzivních zahraničních materiálech.

„Zaslaly nám je dvě italské a jedna turecká společnost vyrábějící trendové typy usní, které byly před rokem na asijském veletrhu vyhodnoceny jako nejkvalitnější,“ vysvětlil iniciátor akce Michal Špaček zNadace Jana Pivečky, jež firmy sám přesvědčil ošikovnosti českých studentů obuvnictví.

Rozhodnutí otom, které zmodelů se na veletržním stánku vHongkongu nakonec objeví, měla včera ve Zlíně za úkol téměř dvacetičlenná porota složená zpedagogů iumělců zpraxe.

„Vybrali jsme čtyřiačtyřicet výrobků a současně vyhodnotili tři nejlepší autory,“ sdělil jeden zhodnotitelů komise akademický sochař Jan Zamazal zUTB.

Rozhodujícím kritériem nebyl přitom jenom samotný design, ale icelková kvalita provedení a nadčasovost výrobků. „Kopie současných módních trendů by neuspěla,“ nechal se slyšet Zamazal.

Čerstvá absolventka designu obuvi Jana Gajdošíková, která se také vporotě ocitla, kladně zhodnotila originalitu většiny modelů. „Výrobek nesmí být klasický, ale něčím výjimečný. Ana druhém místě je podle mě důležitá jeho funkčnost,“ domnívá se bývalá studentka, která před dvěmi lety získala ocenění za model boty vsoutěži Design České republiky.

Podle tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace Vlasty Majerové mají hradištské a zlínské modely vAsii velkou šanci na úspěch. „Jsou nápadité a na velmi dobré úrovni. Aprávě kreativita je největší perlou, kterou oceňují isvětoví odborníci,“ připomněla Majerová skutečnost, že čeští designéři obsazují dlouhodobě na zahraničních soutěžích první příčky.

Do Hongkongu by měl vbřeznu kromě organizátora Špačka a obuvnického specialisty, děkana Fakulty technologické, Petra Hlaváčka, odcestovat ijeden ze studentů.