Tam, kde je přechod vybaven světelnou signalizací, problémy nebývají. Když je ale zebra bez semaforu, řidiči přednost chodců často ignorují. „Někdy čekám na přechodu hodně dlouho. A když už mi řidič v jednom pruhu zastaví, mám strach, že mě smete auto v opačném směru,“ stěžuje si Milena Kalová z Fryštáku.

Nedání přednosti ze strany řidiče nebo neopatrnost či lehkovážnost ze strany chodce mohou mít tragické následky. „Za prvních sedm měsíců tohoto roku jsme zaznamenali celkem pětačtyřicet srážek s chodcem. Devatenáct z nich zavinili sami chodci a v osmi případech šlo o dítě. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je to o šest případů víc,“ informovala mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Přednost nedalo víc než dvacet řidičů

Největší problémy jsou na víceproudých komunikací, kde si řidiči často neuvědomují, že mají zastavit chodci, i když stojí na vzdálené straně silnice.

„Tam, kde je víc pruhů a nejsou semafory, se často vůbec nedá přejít. Projede celá kolona aut, ale nikdo nezastaví. Člověk pak musí přebíhat, když chvíli nic nejede. A to může dělat starším lidem nebo malým dětem problémy,“ říká Kateřina Klestilová, která se po krajském městě často pohybuje se svou malou dcerkou.

Deník provedl ve čtvrtek test na třech vytipovaných přechodech bez semaforu ve Zlíně. Redaktor tím, že desetkrát přešel každý z přechodů, vyzkoušel, jak řidiči dodržují pravidla silničního provozu. Přejít bez čekání se nepodařilo nikdy, obvykle projelo bez povšimnutí kolem osmi aut, ovšem několikrát překročil počet lhostejných řidičů i dvě desítky. Nejhorší situace byla na Třídě Tomáše Bati u restaurace Myslivna. Naopak například přes přechod u Vodní ulice bylo možné se dostat poměrně rychle.

Policie se snaží situaci zlepšit pomocí preventivních opatření.

„Každoročně připravujeme několik dopravně bezpečnostních akcí, které se zaměřují na chodce a na přechody. Většinou je to v době začátku nebo konce školního roku. Desítky policistů budou hlídkovat první zářijový týden i letos,“ sděli Bartíková. Podle ní je přistihnout řidiče, který nedal přednost obtížné, v přítomnosti policistů v uniformách si dávají pozor. „Přesto jsme asi deseti řidičům pokuty dali. Většinou šlo o případy, kdy zastavilo jedno auto a řidič ve druhém pruhu si chodce nevšiml,“ uvedla Bartíková.

Studenti autoškoly přednost dát musí

Vštěpovat mladým řidičům pravidla silničního provozu mají za úkol autoškoly.

„Samozřejmě na dávání přednosti chodcům na přechodu klademe velký důraz. A pochybení v tomto směru znamená jisté propadnutí u zkoušky. Snažíme se žáky přimět, aby se dívali a mysleli hodně dopředu a byli schopní reagovat včas na chodce, který se chystá přejít vozovku. Jestli to ale řidiči dodržují po opuštění autoškoly, to je již druhá věc,“ uvedl majitel zlínské autoškoly Pohoda Vilém Herentin.

Trest: až šest měsíců bez řidičáku

Podle Bartíkové může být řidič, který nedá chodci na přechodu přednost, potrestán na místě blokovu pokutou do výše až dvou a půl tisíce korun. Za opakované porušení paragrafu mu může správní orgán na jeden až šest měsíců zakázat řízení a udělit tři až čtyři body.

Řidiči své povinnosti znají, ale občas je zanedbávají i vědomě. „Většinou chodce pouštím, ale stane se, že pospíchám, nebo vidím, že za mnou už žádné auto nejede, a tak raději přejedu,“ přiznává Tomáš Jasenský, který nedávno dokončil autoškolu.

Opatrnost a dodržování předpisů jsou na místě na straně chodců i motoristů. „Pěší by měli mít stále na paměti, že na přechodech nemají přednost absolutní. Stejně jako musejí být pozorní řidiči, tak se musí před vstupem na vozovku rozhlížet i samotní chodci,“ připomněla Bartíková.

Igor Dostál