NOVINKY V ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ
V neděli 10. prosince dochází celostátně ke změnám v jízdních řádech. „Nejviditelnější změnou bude od tohoto data návrat moderních souprav RegioShark na trať 331 Otrokovice–Zlín–Vizovice, kde zajistí všechny spoje,“ uvedl Martin Štětkář, jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED).
„Na linku S9 na trati 330 Přerov–Břeclav pak budou do konce roku 2024 nasazeny zcela nové soupravy RegioPanter,“ dodal Martin Štětkář.
Pravidlené spojením Kojetín - Meziříčí - Rožnov
Další novinkou v železniční dopravě bude zpravidelnění spojení na trati 303 mezi Kojetínem, Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, kdy v úseku z Kroměříže do Bystřice pod Hostýnem pojedou ve špičce vlaky nově v půlhodinových intervalech a v Hulíně budou navázány na dálkovou dopravu.
„Vlaky do/ze Zborovic pojedou přímo do/z Hulína na přestup s dálkovou dopravou, ve špičce pak až z/do Bystřice pod Hostýnem. V ranní špičce budou přidány spoje na trati 331 Otrokovice–Zlín–Vizovice a na trati 341 v úseku Bylnice–Bojkovice,“ vyjmenoval manažer marketingu KOVED Jan Malý.
Ve špičkách pracovních dnů budou zavedeny spěšné vlaky Staré Město – Otrokovice–Hulín–Přerov–Olomouc a zpět doplňující spoje linky R13 Moravan do hodinového taktu.
V odpolední špičce budou na nové spěšné vlaky ve Starém Městě navazovat přípoje do/od Hodonína a Brna a také ve směru do/z Uherského Hradiště.
Jízdenky už vám neprodá vlakový personál ale automat
Novinkou na železnici pak bude také změna odbavení cestujících, kteří nastupují do osobního nebo spěšného vlaku ve stanicích s neobsazenou pokladnou. Zatímco doposud jim jízdenku prodal až během cesty vlakový personál, nově budou všechny vlakové soupravy vybaveny jízdenkovými automaty.
„Cestující si tak od ledna budou zvykat na to, že si jízdenku zakoupí ihned po nástupu do vlaku. Automaty budou přijímat hotovost, stejně jako platební metody Apple Pay a Google Pay, bankovní kartu nebo kartu Zetka,“ informoval Malý.
Kromě nákupu jízdenek v automatech bude samozřejmě stále možné k nákupu vlakových jízdenek v tarifu IDZK využívat i mobilní aplikaci Českých drah Můj vlak.
Jízdenky z této aplikace jsou platné ve spojích jak Českých drah, tak Arrivy.
NOVINKY V AUTOBUSOVÉ DOPRAVĚ
Novinkou v autobusové dopravě budou zrychlené spoje ze Zlína a z Uherského Hradiště do Brna a zpět. Mezi Zlínem a Brnem budou zrychlené spoje jezdit co dvě hodiny a trasu urazí za 1 hodinu a 35 minut.
„Zastavovat budou pouze v Kroměříži na autobusovém nádraží a Milíčově náměstí a v Brně na Tržní, kde můžou cestující přestoupit na tramvaj, anebo se odvezou až na autobusové nádraží Zvonařka,“ představil novinku náměstek hejtmana pro oblast dopravy Radek Doležel.
Mezi Brnem a Uherským Hradištěm pak zrychlené autobusy pojedou každou hodinu. Trasu zvládnou za 1 hodinu a 20 minut, přičemž zastaví ve Starém Městě, v Buchlovicích a v Brně na Tržní.
„Při cestě z Brna se pak spojení v Uherském Hradišti rozvětví – jednou za dvě hodiny pojede přes Napajedla do Zlína, jednou za dvě hodiny přes Uherský Brod a Luhačovice do Valašských Klobouk,“ upozornil Radek Doležel.
Velkou změnu čekají autobusové jízdní řády na Holešovsku, konkrétně na trase Zlín–Holešov–Kroměříž a v okolí Bystřice pod Hostýnem.
„Na hlavních relacích zavedeme taktovou dopravu (Zlín–Holešov, Zlín–Fryšták, Holešov–Kroměříž, Holešov – Bystřice pod Hostýnem) s tím, že Fryšták, Holešov, Hlinsko pod Hostýnem, Brusné, Bystřice pod Hostýnem a Podhradní Lhota budou fungovat jako přestupní uzly,“ vysvětlil Doležel. Dojde tam také k přečíslování linek, nově bude autobusy obsluhována i průmyslová zóna Holešov.
„Bude také přidáno víkendové večerní spojení ze Zlína přes Fryšták a Holešov do Kroměříže po 22. hodině a nové večerní spoje Zlín–Kvasice–Kroměříž,“ prozradil Jan Malý.
K dílčím úpravám jízdních řádů dojde také v ostatních oblastech kraje, například na Uherskohradišťsku bude přečíslováno několik linek v souvislosti s chystaným novým konceptem MHD Uherské Hradiště, kdy zdejší MHD je od července letošního roku tarifně zaintegrována do IDZK.
Přibydou také spoje z Rožnova pod Radhoštěm na Pustevny. „Ty budou jezdit o víkendech a svátcích v době konání zimního festivalu ledových soch a v turistické sezóně od května do října, v době letních prázdnin pak každý den. K úpravám tras nebo časových poloh jednotlivých spojů na základě zpracovaných připomínek cestujících i obcí nebo na základě vyhodnocení dat z provozu dojde i na jiných linkách v rámci celého kraje,“ doplnil Malý.
Kombizóny, aplikace či nové elektronické tabule
V příštím roce je v plánu zavést také takzvané kombizóny. V plánu je nastavení 14 kombizón na nejvyužívanějších trasách, které by měly začít fungovat v průběhu roku.
„Mezi některými destinacemi v kraji lze využívat více tras, které vedou přes rozdílné zóny. Dnes, pokud cestující chtějí mít časovým kupónem pokryty všechny alternativní trasy, si musí zakoupit všechny zóny, jimiž trasy procházejí. Díky kombizónám by cestující měli při zakoupení nejdelší trasy získat možnost jezdit i trasami kratšími,“ vysvětlil princip kombizón Radek Doležel.
V příštím roce by také měla být spuštěna mobilní aplikace IDZK, která umožní například nákup předplatného jízdného i bez nutnosti vlastnit kartu Zetka.
Kromě spuštění vlastní krajské mobilní aplikace je v plánu i rozšíření možnosti nákupu jízdenek IDZK v aplikaci Můj vlak, na e-shopu Českých drah nebo v IDOSu také pro autobusové linky.
„Napříč krajem pak dojde k instalaci dalších 10 elektronických odjezdových tabulí na autobusových zastávkách. Očekáváme také tarifní integraci s MHD Vsetín,“ doplnil Jan Malý.
„Cestujícím doporučujeme, aby se v předstihu seznámili se všemi změnami v jízdních řádech, k nimž od 10. prosince dojde, a to například na webových stránkách www.idzk.cz/jizdni-rady, ve vyhledávačích spojení nebo na zastávkových jízdních řádech,“ uzavřel Martin Štětkář.