„Dá se říct, že Zlín je v tomto smyslu celorepublikový unikát," zdůraznil ředitel komunikací České pošty Ivo Mravinac s tím, že speciálně pro Zlín proto bylo nutné vymyslet jedinečný systém doručování.
„Některé ulice procházejí i přes několik katastrálních území. Bohužel některá čísla popisná se kvůli tomu nacházejí v páteřní třídě Tomáše Bati hned několikrát. Třeba adresa s číslem 202 slouží pro tři odevzdávací místa. Pokud proto odesílatel nespecifikuje místní část, dochází k problémům. Tyto zásilky se pak třídí jen podle místních znalostí a zkušeností doručovatelů," poukazuje provozní ředitel regionu Jižní Morava Vladimír Procházka.
Absence orientačních čísel podle něj klade velké nároky jak na samotné listovní či novinové doručovatele, tak na třídiče zásilek. Pokud neznají pochůzku zpaměti, roznáší poštu ve směru pochůzky podle pomocné mapy.
„Je ale pravda, že nyní jsou v našich řadách šikovní doručovatelé. Ovšem když přijde brigádník, nezvládá to a jsou problémy. Čísla popisná nejsou souvisle řazena, ale jsou na přeskáčku podle toho, kdy byl který dům postaven. Kupříkladu třeba 101 je na jednom konci třídy Tomáše Bati, následující číslo zase o pár kilometrů dál," stýská si zástupce zlínského depa České pošty Miroslav Krahulec.
Kdo by se totiž orientoval podle čísel popisných, přičemž by doufal, že alespoň trošku jsou řazena za sebou, lehce by zabloudil. A nachodil se z jednoho konce na druhý více než těch sedm kilometrů. Důvod? V krajském městě se totiž oproti jiným v Česku nepoužívají orientační čísla, nýbrž jen ta popisná.
A aby to nebylo málo, nezodpovědnost některých obyvatel domů k tomu přispívá dalšími komplikacemi. „Jsou totiž tací, kteří se neobtěžují vyvěsit na viditelné místo číslo popisné. Prostě jej mají asi uschované doma. Nezbývá proto někdy než řídit se třeba číslem domu napsaným na popelnici či se zeptat sousedů," dodává Krahulec.
Oficiální stížnost ze strany České pošty k číslování domů zatím zlínský magistrát nezaznamenal. „Proto ani zatím neplánujeme v tomto směru nějaká opatření. Pokud se na nás Česká pošta obrátí, určitě jsme připraveni řešit jakýkoliv problém, který jejím zaměstnancům komplikuje práci," slibuje mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.
Ovšem na druhou stranu orientační značení už několik let podle někdejších plánů mělo ve Zlíně fungovat. „V minulosti jsme opravdu tento problém už řešili. Případné orientační značení jsme však museli odložit kvůli několika akcím souvisejícím se zavedením centrálních registrů. Jednalo se především o odstranění nesouladu čísel popisných a evidenčních v databázích, přečíslování půldomků na území města, které bylo náročné nejen časově, ale i finančně. Následovalo přejmenování několika ulic na území města. Letos orientační číslování určitě neplánujeme," dodává Dvořák.
Česká pošta má podle slov tiskového mluvčího Ivo Mravinace pro město Zlín pochopení. „Přečíslovat celé město musí představovat pořádnou porci peněz, těch je vždycky nedostatek, a my můžeme těžko určovat radnici priority. Pošta si dokáže poradit, ale je pravda, že občas může být pro naše lidi doručování docela slušná bojůvka," vysvětlil Mravinac.
Stejně jako poštovním doručovatelům by absence orientačních čísel mohla působit paseku také třeba hasičům při jejich výjezdech. Není tomu ale tak. „Používáme totiž různé podklady, aplikace, díky kterým můžeme přesně vyhledat hlášené místo. Náš systém také umožňuje sledovat pohyb výjezdových vozidel a směrovat je na to správné. Problémy nám působí leda nepřesné ohlášení místa, kam máme vyjet," konstatuje za krajské hasiče Libor Netopil.