Krajští politici, jako je náměstek hejtmana Stanislav Mišák (ČSSD) anebo kandidáti KDU-ČSL, vsadili kromě stranických internetových stránek a příležitostných přestříhávání pásek na server YouTube, kam lidé z celého světa umisťují svá amatérská videa.

K potencionálním voličům promlouvají přes Youtube za lidovce radní pro kulturu a cestovní ruch Jindřich Ondruš, statutární náměstek hejtmana Vojtěch Jurčík, radní pro dopravu Petr Hradecký anebo krajský zastupitel Ondřej Benešík. I v netradičním prostředí serveru YouTube však zůstali u obvyklých předvolebních prohlášení.

Sledovanost jejich spotů je po čtrnácti dnech zhruba od stovky do téměř pěti set rozkliknutí, písňový klip s maskotem lidovců čápem Kristiánem zhlédlo přes dva tisíce uživatelů internetu. „Volební kampaň má řešit vážné věci. Pro spoustu lidí to může být lehce nezáživné, protože kraj je docela velký a každý má jiné problémy. Proto jsme zvolili formu, která může být spojená i s vtipem a jistým odlehčením,“ řekl lidovecký kandidát na hejtmana Jindřich Ondruš.

Na YouTube lze nalézt i předvolební výzvy sociálního demokrata Stanislava Mišáka ve dvouminutovém spotu, který zatím zhlédlo přes dvě stě lidí. V něm se vyznává jak z lásky ke Zlínskému kraji, tak vytýká svému rivalovi z ODS, současnému hejtmanovi Liboru Lukášovi, systém správy majetku, například převedení krajských nemocnic na akciové společnosti. „Jestliže současný hejtman se chová ke kraji jako manažer obchodní společnosti, kterou vlastní, tak já se chovám jako správce svěřeného území a majetku a jsem povinen to, co mi bylo svěřeno jako hospodáři, spravovat co nejlépe,“ říká v klipu Mišák.

Současný hejtman Libor Lukáš zase publiku chystá videosnímek, který uvede jak na webu, tak i při jiných příležitostech. YouTube však prý jako způsob prezentace nezvolí. „Bude to osobní profil můj a mé rodiny. Nechci se prezentovat populistickým stylem typu Ještě že jsem u toho byl, “ podotkl Lukáš.

Hejtmana spíše láká účast na všemožných, i vysloveně komerčních akcích. Kromě už dřívějšího poklepání na základní kámen zlínského obchodního centra Zlaté jablko se objevil koncem května na otevírání druhé etapy výstavby skladové haly logistického centra Tescoma WORLD ve Zlíně-Přílukách či se nechal vidět v rallyovém voze se závodníkem Romanem Krestou.

Před týdnem ve Slavičíně hejtman Lukáš dokonce pomáhal otevření nového kosmetického salónu, ve kterém bude zaměstnaná jedna kosmetička a jedna kadeřnice. Na dotaz, jak se vůbec ocitl na takovéto komerční akci, prohlásil, že je lokální patriot, a proto si všímá věcí, které se v regionu odehrávají. „Proč bych nepodpořil podnikatele, kteří vytvářejí novou příležitost uplatnit svůj um?“ odpověděl. Podle něj je ale účast na takových akcích hlavně o podpoře začínajících podnikatelů. „V celkovém kontextu to má nějaký vliv, není to ale primárně o kampani. Marketing je sekundárním efektem,“ připustil hejtman.

VIDEO: Stanislav Mišák 2008