Lidé si navíc musejí dát pozor, aby auto nenechali na parkovišti přes noc, když se systém spustí. I v tomto případě by odjeli o tisíc korun lehčí. Zdarma bude možné na Čepkově nechat vůz jen sto dvacet minut.

„Dvě hodiny je možné parkovat bezplatně. Poté bude stát každá započatá hodina třicet korun,“ přiblížil Deníku Marek Zábojník ze společnosti Intercora.

Zároveň upozornil, že systém, který bude fungovat čtyřiadvacet hodin denně, není radno zkoušet obelstít. Na parkovišti jsou totiž umístěny bezpečnostní kamery. „Proto právě varujeme, aby řidiči nenechali auta na Čepkově v noci na zmiňované pondělí. A dodržovali pravidla i v normálním provozu,“ upozornil.

A jak bude kasírování parkovného vypadat? Podle Zábojníka je systém jednoduchý. „U vjezdu si řidič vezme lístek, a pokud opustí parkovací plochu do dvou hodin, tak zase bez poplatku bránou odjede. Když limit překročí, tak zaplatí u automatu, který je umístěn u vchodu do obchodního centra,“ vysvětlil.

Brány už kdosi naboural

Pokud by si však člověk nebyl jistý, zdali z nákupu stihne odjet ve stanoveném limitu, nemusí mít strach, že se bude u výjezdu potýkat se závorou. „Když někdo například vyjde z obchodu a bude mu zbývat posledních pět minut, tak nemusí hystericky spěchat. Stačí vložit lístek do platebního automatu, a získat tak dalších patnáct minut na odjezd,“ dodal Zábojník.

Instalace parkovacích bran je již téměř hotova, ale ještě před spuštěním neušla poškození. „Nepozorný řidič poškodil v minulém týdnu nově nainstalované zařízení brány. Vše uhradí jeho havarijní pojistka,“ uvedl Zábojník.

Zpoplatnění čepkovského parkoviště má více vyjít vstříc nakupujícím a odstranit problém s řidiči, kteří tam auto nechávají přes celý den. To ovšem může přenést tento problém jinam. Například na parkoviště u nedaleké prodejny společnosti Lidl. Podle mluvčí firmy Lucie Borovičkové jsou však na tuto variantu připraveni.

Lidl aby se na zpoplatnění pomalu připravoval také

„Budeme monitorovat situaci, a pokud to bude nutné, jsme připraveni přistoupit k regulaci parkování na tomto parkovišti. Toto opatření společnost přijímá jen výjimečně, a to v situacích, kdy je parkování zákazníků omezováno nebo znemožňováno kvůli parkování návštěvníků okolních institucí. Společnost Lidl chce svým zákazníkům vždy poskytnout maximálně pohodlný nákup,“ vysvětlila Borovičková s tím, že by mohli také začít uvažovat o zpoplatnění na stání delší než jednu hodinu. V současnosti má Lidl takovýchto regulovaných parkovišť v ČR pět.

A co na to říkají řidiči? Někteří jsou se zpoplatněním nespokojeni, ale jiní to chápou. „Je jasné, že když jedu nakupovat, tak chci mít někde před obchodem parkovací místo. U Čepkova teď parkuje spousta řidičů, kteří chodí do centra za prací a ne na nákupy. Ať si seženou místa jinde,“ svěřil se například Jaroslav Vyoral ze Zlína.

Situace s parkováním ve Zlíně se tak poměrně dramatizuje. Po zpoplatnění parkoviště u Čepkova se může se stejným záměrem přidat i Lidl, a tak by v centru Zlína opět ubylo bezplatných parkovacích míst.