Zubařů je zde jako šafránu. I přesto, že jim vedení obcí nabízí nejrůznější výhody v podobě nízkého nájmu ordinací, využití „služebního“ bytu či dokonce finanční pobídku, zubaři nepřichází.
Noví nepřichází
„V loňském roce nám skončily dvě zubařka, takže jsme bez zubaře a ne a ne sehnat nového. Snižuje to dozajista komfort bydlení,“ stěžuje si například starostka Koryčan Hana Jamborová.
Ačkoliv jsou Koryčany „kousek“ od několika velkých měst – Kyjov, Kroměříž, Uherské Hradiště a Vyškov – lidé odchází z ordinací s nepořízenou.
„Žádala jsem po Všeobecné zdravotní pojišťovně seznam ordinací, kde přijímají pacienty. Napsali mi jen jednu praxi až v Uherském Hradišti,“ kroutí hlavou Jamborová.
Dojezdová vzdálenost není dogma
Podle nařízení vlády musí mít každý pojištěnec zajištěnou dostupnou primární péči, kam patří i stomatolog, v dojezdové vzdálenosti 35 minut osobním automobilem.
„Tedy ne nezbytně v každé obci či městě, ale vždy v okruhu zhruba 35 kilometrů. To je obecně závazné nařízení vlády, nikoliv stanovisko zdravotní pojišťovny,“ říká mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktorie Plívové.
Jak se ale zdá, legislativa není až tak striktní, jak se může zdát.
„V některých regionech může nastat situace, kdy žádný stomatolog v dojezdové době 35 minut dle Nařízení vlády aktuálně nepřijímá do péče nové pacienty,“ přiznává Plívová.
„Pojištěnci je pak nabídnuto zajištění péče ve vyšší dojezdové době a zároveň je informován, kam se může obrátit v případě akutních potíží,“ dodává Viktorie Plívová, která připouští, že VZP dostává nejvíce podnětů na zajištění péče právě v oboru klinické stomatologie.
Teprve za ní je obor praktické lékařství pro děti a dorost, případně všeobecné praktické lékařství.
Za zubařem jako na vánoční nákup
Prezident České stomatologické komory (ČSK) Roman Šmucler je však toho názoru, že značný díl viny v otázce dostupné péče v menších městech a obcích nesou i samy zdravotní pojišťovny.
„Jsme si vědomi chybějících stomatologů v některých lokalitách Česka. Ale to je vůle zdravotních pojišťoven. Převedly smlouvy jinam,“ uvádí Šmucler.
„Pokud se nějaký zubař nepřihlásí do malé obce, otevřou místo ve velkém městě. Třeba v dermatologii to nedělají a lékaři obstarávají i menší obce, dojíždí tam,“ vysvětluje prezident ČSK, podle kterého je tedy důležité, aby si nenechaly obce vypovědět smlouvu po odchodu staršího lékaře.
ČSK poskytuje na pomoc samosprávám také semináře.
„Odchod zubařů z malých obcí se urychluje před očima. Stomatologové jdou za pacienty a i těch z malých obcí je přes den ve velkých městech dost,“ uvádí Roman Šmucler.
„Většina pacientů má ale rozum a raději chtějí lékaře jakého potřebují a klidně dojedou tak daleko, jako jezdí na vánoční nákupy. Vybírat lékaře podle vzdálenosti je divné,“ míní prezident ČSK a dodává, že v některých případech stačí změnit zdravotní pojišťovnu za tu, která se víc snaží.
„Pokud klient přijde o stomatologa, doporučujeme, aby při hledání nového zubaře sám kontaktoval konkrétní praxe ve svém okolí podle vlastního výběru. My jako pojišťovna jsme mu ovšem na vyžádání připraveni poskytnout seznam stomatologů,“ uzavírá Viktorie Plívová.